joi, 31 octombrie 2013

Drept sau strâmb ?

     JURĂMÂNTUL...

    conform DEX: 
  1. Afirmare, promisiune, făgăduială solemnă făcută de o persoană (adesea printr-o anumită formulă care invocă divinitatea) de a spune adevărul în legătură cu anumite fapte;
  2. Angajament solemn, exprimat de obicei printr-o anumită formulă, prin care cineva se obligă să-și facă datoria (față de popor, de stat etc.);
  3. „Jurați solemn, fiecare pe ce are mai sfânt: că veți fi loiali profesiunii de medic, drepți și generoși cu toți cei care o practică; că vă veți conduce viețile și vă veți practica știința cu cinste și corectitudine; că, indiferent în ce casă veți intra, va fi pentru a vă strădui, din toate puterile, să-i tămăduiți pe cei bolnavi, ferindu-vă de a greși, de a vă lăsa corupți sau de a-i ispiti pe alții la fapte rele; că vă veți folosi cunoștințele numai pentru a vă vindeca pacienții, și că nu veți da medicamente și nu veți face operații în scopuri criminale, chiar dacă vi se cere sau vi se sugerează acest lucru; că veți păstra secretul inviolabil a orice veți vedea sau auzi legat de viețile pacienților, ce nu poate fi povestit. Jurați că veți îndeplini toate aceste lucruri. Fiecare candidat să ridice mâna dreaptă în semn de acceptare”;
  4. "Jur să-mi dăruiesc toată puterea şi priceperea pentru propăşirea spirituală şi materială a poporului român, să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr democraţia, drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor, suveranitatea, independenţa, unitatea şi integritatea teritorială a României. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!" (art.82, aln.2 din Constituția României)
    Ieri, 30 noiembrie, pe unul din posturile TV a fost difuzată o știre despre un medic care ar fi cerut șpagă pentru ca să facă o operaţie de cezariană unei paciente care nu putea naște normal. Știm că acest caz nu este singular, în mass media au mai fost mediatizări pe această temă (a șpăgii).
    Nu înțeleg de ce este asa de greu să ai onoare. Poate pentru că ai jurat strâmb!? De ce militarii, indiferent de minister, își respectă promisiunea făcută cu mâna pe armă. La inundații, cutremure, înzăpeziri niciodată nu au spus NU (chiar și atunci când ei se luptau cu viiturile, umpleau saci cu nisip sau ridicau diguri de apărare iar unii dintre cei pentru care au sărit în ajutor își înecau necazul în cârciuma de pe deal unde apa nu ajunsese) și nu au avut pretenții la vreo recompensă. Am făcut parte din sistem și scriu în cunoștință de cauză. Pentru noi, militarii, jurământul are miros de sânge pentru că am jurat să ne dăm viața pentru apărarea vieții.
    Oare de ce pentru unii medici Jurământul lui Hipocrat nu are înțeles!? De ce trebuie să-și condiționeze datoria întinzând mâna după șpagă, chiar și în cazuri în care cel din fața lui este sărac lipit pământului (sau dacă nu-i cere nici că-l ajută)? Și am putea continua cu semnele de întrebare. Nu ar fi corect față de mine însumi să nu precizez că am întâlnit medici oameni de onoare și cred că cei mai mulți dintre ei sunt adevărați profesioniști dar, ca în orice pădure...
    Și dacă ar fi să mai filozofăm pe această temă să mai amintim că toți membrii guvernelor care au ajuns la putere după '89 au depus un jurământ dar se pare că mulți dintre aceștia au jurat strâmb. Unii confundă democrația cu lipsa cinstei, onoarei și demnității. Mă mir cum de nu umblă pe stradă cocoșați, căci sunt lipsiți de coloana vertebrală după cum spun unii, nu-i așa?
     Aștept Reflecțiile dumneavoastră. Îndrăzniți să comentați.
Să auzim de bine.

4 comentarii:

  1. Da, aveți dreptate, păcat că cei care sunt dedicați intr-adevăr salvării de vieți omenești (puțini, ce-i drept) sunt puși în umbră de majoritatea cocoșată a branșei sau sunt obligați să părăsească țara pentru a ieși din mizeria care-i înconjoară!
    Sincere felicitări pentru ce faceți!
    Ovidiu Anghel

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai dreptate Ovidiu. Mulți au ales calea pribegiei prin cele țări străine. Dar parte din ei sunt priviți ca și sclavi pe moșie. Poate că medicii nu dar pentru ceilalți acesta-i adevărul.
      Îți mulțumesc pentru comentariu și aprecieri. Sper că mă vei urmări încontinuare drag camarad (chiar dacă nu mai esti activ, în caz de Doamne ferește ne întâlnim pe câmpul de luptă).
      Toate cele bune Ovidiu.

      Ștergere
  2. In principiu, sunt de acord cu tine. Dar comparatia intre cele doua sisteme (armata si sanatatea) nu e tocmai potrivita.
    In primul rand, nu toti militarii sunt complet incoruptibili si pasionati de meserie. Sunt multi carieristi si alergatori
    dupa grade. Cata corectitudine e in armata cand 3 (trei) !!! fosti sefi ai Statului Major General sunt condamnati pentru
    coruptie: Dumitru CIOFLINA e acum chiar in inchisoare (cazul BECALI, cu terenurile...), Mihail POPESCU (sa-i fie tarana usoara,
    ca s-a stins intre timp) a fost condamnat (cu suspendare, dar tot condamnare este...) pentru coruptie (spaga de la cei care
    voiau sa "prinda" un loc in afara / Afganistan si Eugen BADALAN in afacerea cu "tancurile" dezmembrate in schimbul unor anvelope.
    Nu le-am mai precizat gradele, ca oricum le-au facut de rusine... Si unii fosti ministri ai apararii au / avut probleme cu justitia:
    BABIUC e si el in inchisoare - in regim "deschis"... De ! E "intelectual" ca si NASTASE... Liberalul Teodor ATANASIU a fost si
    el cercetat. Mai amintesc cazul spagilor de la scoala militara din Pitesti, al carei comandant invinuit mi-a fost coleg de liceu militar...
    In al doilea rand, armata e un sistem relativ "inchis": daca la nivel inalt au loc astfel de acte de coruptie, ce se intampla la
    nivelele de jos? Si se intampla, slava domnului... si eu am fost in sistem: la remarca mea ca "mi-am facut datoria", m-am trezit
    cu o replica naucitoare din partea comandantului insusi: "iti faci datoria, dar nu-i deajuns !" In timp ce sanatatea e un sistem
    "deschis", oricine are acces in interior si poate sesiza instantaneu orice anormalitate.
    In legatura cu sistemele "inchise" as vrea sa mai adaug ceva: atat timp cat POLITIA a fost un sistem "inchis", militarizat, nu
    stiam prea multe din interior; imediat ce s-a deschis, si politistii au devenit functionari publici, au inceput sa apara si uscaturile lor: spagi, coruptie, protectia interlopilor si crimei organizate, a traficantilor de droguri si de carne vie... pana la celebrele proteste din fata palatului Cotroceni culminand apoteotic cu scandarea istorica "Iesi afara, javra ordinara!"
    As putea sa mai adaug multe, dar ma opresc aici. Oricum vorbele noastre nu vor schimba, acum, prea multe...
    Dar merita sa le spunem, sa le facem cunoscute, sa ne aliniem ca sa zic asa, si in final sa facem "front comun",
    cat mai multi, cat mai motivati, hotarati si determinati sa eradicam RAUL si sa promovam BINELE. pe cat mai multe FRONTURI.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dupa cum se poate citi mai jos, rugamintea mea este ca toți care vor să comenteze să se semneze, măcar cu un pseudonim. Dar pentru că al dumneavoastră comentariu este decent și pentru că mai este și plin de adevăr, va rămâne pentru a-l citi și alții, m-ai ales pentru că și eu am pătimit de pe urma faptului că nu m-am coborât până acolo încât să-mi perii comandatul pe epoleți (patru ani la rând, la început de drum în meseria de ofițer, am fost notat cu "BINE" pentru că mi-am apreciat subordonații după cum i-am perceput eu și nu după cum a vrut el).
      Aș putea spune că am sperat ca cineva să comenteze astfel pentru că atunci când am redactat articolul, gândul mi-a fugit la "penalii" din sistem.
      Corect, fiecare sistem are uscături și ca mai toate uscăturile, sunt puține. Eu am dorit să atrag atenția asupra sacralității Jurământului. Se pare că pentru mulți jurământul reprezintă cuvinte goale. În Biblie este scris că fiecare va fi judecat după măsura faptelor sale.
      Și eu îl cunosc pe comandantul cu șpaga de la școala din Pitești. Eu m-am hotărât să ies din sistem atunci când am constatat că politicului nu-i pasă dacă Armata are cu se instrui. Și m-ai departe de atât nu vreau să comentez.
      Da, poate că nu vom reuși să schimbăm ceva dar, măcar să le facem cunoscute.
      Vă mulțumesc pentru că m-ați citit și ați comentat. Sper să urmăriți acest blog, din când în când, măcar.
      Toate cele bune. Adresa mea de mail ionelrusu_50@yahoo.com. - poate că-mi veți dezvălui identitatea. :)

      Ștergere

Înainte de a comenta:
- Semnează-te cu numele/pseudonimul. Nu se acceptă comentarii de la "panadecauciuc, adidas torssion etc".
- Fii politicos chiar dacă nu avem opinii similare. Respectul solicită respect, acesta este motivul pentru care pe acest blog nu vor fi acceptate atacurile personale. Problemele legate de alți bloggeri nu le posta aici.
- Comentariul trebuie să aducă informații noi. Încearcă să aduci în discuție experiențele personale. Contribuția ta ajută comunitatea să prindă în atenție o multitudine de aspecte raportate la cele aduse de autorii blogului în discuție.
- Îți mulțumesc că ți-ai rupt din timpul tău pentru a mi-l acorda mie și sper să te mai văd pe aici, poate chiar și pe prietenii tăi :)

Translator